Gmina Złocieniec na mocy Porozumienia zawartego z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie współpracuje przy realizacji Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”.
W Urzędzie Miejskim w Złocieńcu przy ul. Wolności 10, pokój nr 1 (parter) funkcjonuje w godzinach pracy Urzędu Gminny Punkt Konsultacyjno-Informacyjny Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”, gdzie można uzyskać informacje o Programie oraz pomoc od złożenia wniosku o dofinansowanie po rozliczenie przedsięwzięcia. Informacje udzielane są osobiście, telefonicznie +48 94 36 72 022 /wew. 45/, e-mailowo, dostępne są także na stronie rządowej programu: https://czystepowietrze.gov.pl/. Organizowane są również spotkania dla Mieszkańców Gminy.
OKRES WDRAŻANIA:
Program realizowany będzie w latach 2018 – 2029, przy czym:
Program Priorytetowy „Czyste Powietrze” dotyczy wyłącznie budynków/lokali mieszkalnych istniejących, tzn. oddanych do użytkowania na podstawie zawiadomienia o zakończeniu budowy do którego organ właściwy nie wniósł sprzeciwu lub na podstawie prawomocnej decyzji o pozwoleniu na użytkowanie wydanej przez właściwy organ.
Beneficjentem jest osoba fizyczna będąca właścicielem/współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą o dochodzie rocznym nieprzekraczającym kwoty 100 000 zł. W przypadku współwłasności, Wnioskodawca może otrzymać dofinansowanie, jeżeli przedłoży zgodę wszystkich pozostałych współwłaścicieli na realizację przedsięwzięcia.
Wsparcie finansowe można otrzymać na:
przy czym:
Na przedsięwzięcia realizowane w budynkach, na budowę których po 31 grudnia 2013 r.:
nie udziela się dofinansowania na zakres kosztów kwalifikowanych (wskazany w tabeli 3 Załącznika 2a do Programu), tj. ocieplenie przegród budowlanych, stolarka okienna i drzwiowa.
Celem Programu „Czyste Powietrze” jest poprawa jakości powietrza, zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych i poprawa efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych.
Narzędziem w osiągnięciu celu jest dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych przez beneficjentów uprawnionych do:
a) 1564 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
b) 2189 zł w gospodarstwie jednoosobowym.
a) 900 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
b) 1 260 zł w gospodarstwie jednoosobowym.
lub ma ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, potwierdzone w zaświadczeniu wydanym na wniosek Beneficjenta, przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, zawierającym wskazanie rodzaju zasiłku oraz okresu, na który został przyznany. Zasiłek musi przysługiwać w każdym z kolejnych 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia oraz co najmniej do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie.
Okres trwałości wynosi 5 lat od daty zakończenia przedsięwzięcia. W okresie trwałości Beneficjent nie może zmienić przeznaczenia budynku/lokalu z mieszkalnego na inny, nie może zdemontować urządzeń, instalacji oraz wyrobów budowlanych zakupionych i zainstalowanych w trakcie realizacji przedsięwzięcia, a także nie może zainstalować dodatkowych źródeł ciepła, niespełniających warunków Programu i wymagań technicznych określonych w załączniku nr 2 do Programu.
Prefinansowanie stanowi wypłatę przez WFOŚiGW przyznanej Beneficjentowi części lub całości dotacji na rachunek bankowy wykonawcy, na warunkach określonych w Programie.
Beneficjentem jest właściciel/współwłaściciel uprawniony do podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania.
Finansowanie – dotacja w formie zaliczki na rachunek Wykonawcy w terminie 14 dni po zawarciu umowy dotacji lecz nie wcześniej niż 14 dni przed datą rozpoczęcia przedsięwzięcia + środki własne + pozostała dotacja po zrealizowaniu przedsięwzięcia wypłacona na rachunek wykonawcy/beneficjenta w terminie 30 dni od daty wpływu kompletnego wniosku o płatność.
Rozpoczęcie – nie wcześniej niż 6 miesięcy przed datą złożenia wniosku.
Okres realizacji – do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku.
Rozpatrzenie wniosku – wnioski rozpatrywane są przez WFOŚiGW w terminie do 14 dni od dnia wpływu do właściwego wfośigw wniosku o dotację z prefinansowaniem z zastrzeżeniem, że szczegółowy sposób postępowania z wnioskiem określa właściwy regulamin naboru.
Uzupełnienie wniosku – do 10 dni roboczych od otrzymania wezwania.
Wypłata – maksymalnie w 3 częściach na podstawie złożonego wniosku o płatność na rachunek wykonawcy/beneficjenta.
Zaliczka wypłacona na rachunek Wykonawcy może być wypłacona maksymalnie do wysokości 50% przyznanej dotacji przypadającej na dany zakres przedsięwzięcia, zawartej w danej umowie z wykonawcą, przy czym suma wszystkich wypłaconych zaliczek nie może przekroczyć 50% maksymalnej kwoty dotacji. Pozostała część dofinansowania przypadająca na dany zakres przedsięwzięcia zawarta w danej umowie z wykonawcą zostanie wypłacona na rachunek wykonawcy, po zrealizowaniu umowy i złożeniu wniosku o płatność.
Składając wniosek o płatność Beneficjent zobowiązany jest przedstawić potwierdzenie opłaconego wkładu własnego na zrealizowanie przedsięwzięcia, który stanowi różnicę między faktycznie poniesionymi kosztami kwalifikowanymi przedsięwzięcia, a kwotą dotacji przypadającą na umowę z wykonawcą.
Warunki przyznania dofinansowania i wypłaty zaliczki jest przedłożenie wraz z wnioskiem o dofinansowanie:
Umowa z wykonawcą zawierająca dane wykonawcy (nazwa, NIP, nr konta i nr umowy), termin rozpoczęcia przedsięwzięcia oraz jego zakres i kwotę.
Wykonawca, z którym Beneficjent podpisuje umowę musi działać na rynku usług budowlanych, remontowych lub montażowych co najmniej 1 rok albo posiadać doświadczenie w realizacji co najmniej pięciu inwestycji dla Beneficjentów w Programie Priorytetowym „Czyste Powietrze”. Wykonawca nie jest stroną postępowania w przypadku zwrotu dotacji. Nie może być pełnomocnikiem wnioskodawcy.